Norge enkelt videre til U19-VM

Denne uka har det norske U19-landslaget for menn spilt VM-kvalifisering i den østerrikske byen Salzburg. Gjelleråsen var godt representert i 20-mannstroppen med kvartetten Petter Robøle, Colin Oustad, Ådne Mellum og Jesper Myrvold.

Norge var ventet å cruise gjennom denne kvalifiseringsgruppen, og i utgangspunktet kunne man forvente seg seier med klare sifre i samtlige fem kamper.

Slik gikk det
Norge var i gruppe med Storbritannia, Frankrike, Belgia, Østerrike og Nederland – fem store idrettsnasjoner, men på innebandybanen har fortsatt flere av disse stormaktene mye å gå på.

De norske gutta spilte tidvis langt under pari i de tre første kampene, men likevel ble både Storbritannia, Frankrike og Belgia spilt av banen med et tosifret antall mål i sekken.

Norge og Frankrike står oppstilt for nasjonalsanger. Foto: Jonas Neskvern

I kamp 4 mot Østerrike var det ventet noe tøffere motstand, men det norske laget hevet seg flere hakk, og da måtte vertsnasjonen se seg slått med sifrene 3-14 foran et tidvis svært så engasjert hjemmepublikum i Sportzentrum Nord.

I den siste kampen mot Nederland lørdag formiddag hadde ingen av lagene noe å spille for, og til slutt vant Norge svært så komfortabelt med sifrene 13-1. Med fem av fem seire er Norge klare for VM. De to beste lagene fra denne kvalifiseringsgruppen tok seg videre til VM, og det ble Østerrike som tok den andre plassen etter fire seire og ett tap.

Sportzentrum Nord i Salzburg var arenaen der kampene i VM-kvalifiseringen for U19 menn ble spilt. Foto: Jonas Neskvern

Våre gutters innsats
Petter Robøle – Fikk æren av å lede laget som kaptein i alle fem kampene, og gjorde en solid figur som back i den norske førsterekka. I tillegg fikk han også mye tillit i undertall. Hadde litt stang ut offensivt, men var seg selv lik i den defensive delen av spillet.
Statistikk: 1+2, +9

Petter Robøle. Foto: Privat

Colin Oustad – Lynvingen fikk nummer 10 på ryggen og tillit i både førsterekka og på topp i undertall. Bidro i kjent stil med fart, presspill og returløp på et høyt internasjonalt nivå. Hadde dessverre ikke helt flyten med seg foran mål denne uka, men bidrar med såpass mye annet i banespillet at han kommer unna med mer enn godkjent.
Statistikk: 1+4, +12

Colin Oustad. Foto: Privat

Ådne Mellum – Kom inn igjen i troppen etter å ha vært ute de siste samlingene. At Ådne bør med i en 20-mannstropp er det ingen tvil om, og på vingen i andrerekka fant han seg skikkelig til rette. Etter min mening lagets beste offensive spiller i flere av kampene, og det underbygger også statistikken:
• Flest mål for Norge (8 mål)
• Flest ganger på banen når Norge scoret i spill 5 mot 5 (22 ganger)
• Best +/- i den norske troppen (+20)
Statistikk: 8+5, +20

Ådne Mellum. Foto: Privat

Jesper Myrvold – Har spilt på dobbellisens i Vålerenga denne sesongen, men har de siste årene vært en del av både ungdomslag og rekruttlag i Gjelleråsen. I Salzburg var han en del av den norske førsterekka som ving. For et norsk lag som hadde mye ball fikk han en rolle i slottet, og der fikk han vist fram sin målteft med flere flotte scoringer.
Statistikk: 5+1, +12

Dommen fra tribunen
Undertegnede fikk med seg tre av kampene fra tribuneplass i Salzburg, og er i grunn godt fornøyd med guttas innsats. Ekstra gøy var det at det løsnet offensivt for både Ådne og Jesper, mens det selvsagt var stort – og ikke minst fortjent – at Petter fikk oppdraget som kaptein.

Colin og Petter manglet litt når det gjelder sluttprodukt offensivt, men disse to er til gjengjeld blant troppens aller beste toveissspillere, og har fått vist seg fram på en god måte i andre deler av spillet.

Nå blir det spennende å følge gutta fram mot VM i Frederikshavn i slutten av mai. Vi håper selvsagt å se alle fire med videre i den norske troppen der.

Kampene i tall
Seier mot Storbritannia 11-4 (7-0, 3-2, 1-2)
Mål: Ådne
Assist: Petter, Ådne