Tap etter total kollaps i andre periode

Lørdag ettermiddag var det duket for bunnoppgjør i Grefsenhallen da herrene var på besøk hos Akerselva. Det var to lag som virkelig trengte poeng i dette oppgjøret for å tette luken opp til lagene på trygg grunn.

Solid start på kampen
Som ventet var det GIF som tok initiativet fra start, og herrene hadde klart mest ballinnehav i begynnelsen av kampen. Akerselva forsvarte seg lavt og kompakt, og hadde en tydelig plan om å straffe herrene på kontringer.

Kontringsmuligheter fikk imidlertid Akerselva lite av, for GIF var både tålmodige med ball og dyktige i gjenvinningsspillet de første 20 minuttene. Etter hvert kom også scoringen ved Simon Wiström, som med et velplassert skudd fra høyrekanten scoret sitt 16. mål for sesongen.

Ledelsen både kunne og burde vært større, men et inneffektivt GIF-lag måtte altså nøye seg med en 1-0-ledelse til pause.

Hva skjedde etter pausen?
Det var nok spørsmålet alle de 149 fremmøtte i Grefsenhallen stilte seg etter å ha sett midtperioden.

Akerselva utlignet til 1-1 etter 1:54 spilt av perioden, og det markerte starten på noen helsvarte minutter for GIF-gutta. Vi skrur klokka 9 minutter og 59 sekunder fram i tid og måltavla viser plutselig 6-1 til hjemmelaget. Med 6 mål imot på 9 skudd utviklet dette seg til et aldri så lite mareritt for herrenes del, og laget som hadde full kontroll de første 20 minuttene var ikke lenger til å kjenne igjen.

6-1 ble etter hvert også til 7-1 i løpet av andre periode, og det hele ble etter hvert ganske pinlig. I tredje periode klarte man å samle trådene noe, men ballen spratt ikke herrenes vei denne ettermiddagen. Vetle Mellum fikk riktignok pyntet litt på resultatet, men tap med sifrene 2-8 var utvilsomt svært, svært skuffende for GIF denne lørdagen.

Blant de aller svakeste periodene som er levert
Dette var Gjelleråsen/Holum sin 451. kamp i Eliteserien og en kollaps av denne størrelsen er et sjeldent syn. Men det har faktisk skjedd to ganger tidligere at herrene har tapt andre periode med 0-6 etter å ha vunnet den første perioden. Herrene hadde også en fryktelig svak tredje periode mot Greåker i 2014 der man gikk fra å lede 7-5 til å tape 8-14 i løpet av den siste perioden.

13. februar 2010: Gjelleråsen – NOR 92 5-6 (2-0, 0-6, 3-0)
17. februar 2016: Greåker – Gjelleråsen 11-5 (2-3, 6-0, 3-2)
28. september 2014: Greåker – Gjelleråsen 14-8 (2-2, 3-5, 9-1)

Opphold i spilleprogrammet
Med tap i dette oppgjøret blir GIF værende på 12 poeng etter 16 spilte kamper. Det gjenstår fortsatt seks kamper av seriespillet, og det blir viktig å plukke med seg poeng i flere av disse kampene for å sikre fornyet kontrakt på det øverste nivået.

På grunn av VM-kvalifisering for U19-landslaget og NM for G19 de kommende ukene så er ikke neste oppsatte kamp for herrene før 11. februar. Da er det Sarpsborg som kommer på besøk til Slattumhallen.

Akerselva – Gjelleråsen 8-2 (0-1, 7-0, 1-1)
Mål: Simon Wiström, Vetle Mellum.
Skudd: 23-22
Dommere: Kristoffersen/Eriksen