Fire GIF-jenter i aksjon i U19-VM

Ungjentene Madeleine Holte Tinholt (19), Mathea Linna (19), Eli Næssan Linna og Nora Milly Bangsund (18) har spilt for Gjelleråsen i eliteserien på høyeste nivå i Norge siden 2018/2019 og i september fikk de representere Norge i U19-VM i Polen.

Madeleine Holte Tinholt. Foto: kreerefoto.no
Mathea Linna. Foto: kreerefoto.no
Nora Milly Bangsund. Foto: kreerefoto.no
Eli Næssan Linna. Foto: kreerefoto.no

Norge havnet i en tøff gruppe mot storfavoritt Sverige, Slovakia og Tsjekkia. Sverige og Tsjekkia møttes til slutt i finalen hvor de måtte helt ut i straffekonkurranse for å avgjøre at VM-gullet skulle hjem til Sverige. Norge måtte ut i Play-off og vant 19-3 mot Ungarn og 0-5 over Latvia og landet på en 7. plass.

Kan du oppsummere u19-VM med tre ord?
Madeleine: Sosialt, stemning og tungt

Mathea: Motivasjonsvekkende, nervepirrende og slitsomt

Eli: Stort, utmattende og lærerikt

Nora Milly: Morsomt, spennende og utfordrende

Madeleine: Alt i alt har det vært en spennende og lærerik opplevelse å være med på U19. Man har fått trene og spille sammen med de beste på sin egen alder og selvfølgelig har det vært utrolig kult å møte noen av de beste innebandynasjonene. Det har vært høyt tempo og man har fått kjenne på nerver, men ikke minst stolthet og mestringsfølelse.

Noe dere har lært av landslagsopplevelsen som du vil prøve å ta med deg tilbake i klubblaget?
Eli: Jeg synes vi lærte mye som er verdt å ta med inn i klubblaget, men det viktigste av alt er kanskje strukturen og rutinene som skal til for en optimal forberedelse. Det er overraskende hvor mye  som kan påvirke en kamp, som kan ikke tenker på en gang.

Mathea: Noe jeg er veldig glad for at jeg lærte var ulike måter å komme i kampmodus, som ga meg mer fokus og ro på banen.

Nora Milly: Det høye tempo på banen vil jeg gjerne ta med videre til laget.

Hvilke ambisjoner har dere mtp. å kjempe om en plass på A-landslaget i fremtiden?
Nora Milly: Jeg har ambisjoner om å spille et A-landslags-VM i livet mitt og kommer til å jobbe hardt helt til det kanskje skjer.

Mathea: Jeg vil klart jobbe for et A-landslag, først skal jeg prioritere å jobbe mentalt i forhold til å kunne pushe meg selv mer.

Eli: A-landslaget er absolutt et mål  jeg ønsker å jobbe mot. Når det evt. vil skje kommer nok litt an på mtp. at jeg nå snart skal inn i militæret, men nå som u19-tiden er ferdig er nok det mitt neste store mål.

Det er seriestart denne helgen, hva ser du mest frem til med årets sesong?
Eli: Jeg ser egentlig mest frem til å komme i gang igjen og virkelig vise hva GIF Fighters er gode for.

Nora Milly: Å spille kamper med de beste lagvenninnene mine og utvikle meg mer som innebandyspiller både mentalt og fysisk.

Mathea: Fylte tribuner og spenningen!!

Madeleine:  Gleder meg til de jevne kampene, med mye nerver og spenning. Håper selvfølgelig vi vil dra dem i land.

Eli Næssan Linna er førstekeeper for Norge U19 og Gjelleråsen. Foto: IFF
← Tøff start i ny hall   |   Bli bedre kjent med damenes nye hovedtrener →