Før kampen: Gjelleråsen – Harstad

Søndag ettermiddag er det duket for historiens første (og kanskje eneste?) eliteseriekamp i nye Elvetangen flerbrukshall i Hakadal når herrene får besøk av Harstad.

Dette er en utsatt kamp fra 9. januar som følge av koronapandemien, og ettersom Lihallen er fullbooket denne ettermiddagen måtte kampen flyttes nordover i kommunen.

Det er imidlertid ikke første gang at Gjelleråsen (tidligere Holum) spiller en hjemmekamp mot Harstad i en annen hall enn Lihallen. Det har faktisk skjedd tre ganger tidligere.

Høsten 2019 ble kampen flyttet til Rommenhallen grunnet jordraset på Li. Tilbake til høsten 2009 var det også dramatiske omstendigheter som førte til at kampen ble flyttet. Da gikk nemlig brannalarmen i Lihallen og kampen ble avbrutt og aldri spilt ferdig. Den ble i stedet flyttet til Harstadhallen i forbindelse med herrenes bortetur til Harstad senere den sesongen. I mars 2005 ble oppgjøret faktisk spilt i Hakadalshallen, nærmeste nabo til Elvetangen flerbrukshall. Årsaken der er ukjent, men ettersom det var siste serierunde den sesongen handlet nok det også trolig om hallkapasitet.

Hvert poeng teller

Det er ingen hemmelighet at herrene har slitt med poengfangsten så langt denne sesongen. Etter 14 spilte kamper står man med fattige 6 poeng og befinner seg under nedrykksstreken med seks kamper igjen å spille.

Man går inn til denne kampen med sju strake tap, noe som er den lengste tapsrekken i klubbens 21 år lange historie på elitenivå.

Heldigvis er det fortsatt 18 poeng igjen å spille om, og Fredrikstad på 10.-plass befinner seg kun ett poeng foran. Nevnte Fredrikstad møtte for øvrig Harstad til kamp i går, og der stakk gjestene av med en komfortabel 10-2-seier.

Ny trener ut sesongen

Etter onsdagens tap for Sveiva ble det gjort endringer i herrenes trenerteam. Inn som ny hovedtrener kom Paul André Hermansen, som sammen med Jon Marthinsen og John Hansen skal lede laget ut sesongen.

Trenerteamet har allerede rukket å holde to økter med laget, så det blir spennende å se hvordan dette slår ut i dagens kamp. Harstad har som nevnt en kamp i beina fra i går, men harstadværingene har en bredere tropp enn noen gang tidligere, så fordelen er nok ikke like stor som den en gang var.

← Tok ett viktig poeng mot Harstad   |   Endringer i trenerteamet til Herrer Elite →