Tap mot et effektivt Tunet

Det ble tap mot Tunet 8-3 søndag kveld borte i Høyenhall (3-1) (1-0) (4-2).

Det var en første periode som var jevn spillemessig. Tunet er det ballførende laget de første 10 minuttene. GIF ligger tett og tight. De siste 10 minuttene så er GIF oppe og presser Tunet og får til både spill og tid med ballen. Perioden ender til slutt 3-1, men det kunne like gjerne stått 3-2 eller 4-2 til hjemmelaget. Det var ikke mangel på sjanser for GIF i den første perioden, og innsatsen er helt klart godkjent.

I andre periode er kampbildet likt den første, men Tunet er utrolig effektive, og viser hvor gode de er når de får sjanser og motstanderen gir de tid og rom. De er effektive med kvalitet i avslutningene. GIF må jobbe mye hardere for sjansene sine og må jobbe ballen mot mål. Men sett med GIF-øyne er denne perioden den beste, da Tunet må slite med å få overtaket i spillet. Tunet vinner andre periode 1-0 og målet kommer når GIF har en utvisning for feil bytte.

I tredje periode åpnes det opp betydelig mer, og det svinger frem og tilbake. Ingen av lagene vil spille ballen til siden, men ønsker å slå ballen der det finnes rom. Den siste perioden var trolig kul å se for tilskuerne. Tunet viser ingen nåde når de kommer til sjanser og utnytter sjansene de får. I disse situasjonene har Tunet kvalitet i avslutningene sine. Når det blir 5-1 tar GIF timeout og det var ingen fornøyd Jonas Boväng som tok tak i laget sitt under timeouten. Det ble et helt annet og mer sultent GIF som går høyere opp på banen og setter 5-2. Kampen ender til slutt med en fortjent seier til Tunet.

Jeg er imponert over hvordan vi håndterer denne kampen. I starten bytter vi på med å ligge lavere og så går vi opp og presser. Vi våger å presse høyt i store deler av kampen. Vi slipper bare inn 5 mål i spill 5 mot 5, og vi skaper det kaoset som vi ønsker når vi får det til å stemme. Jeg synes vi stiller krav til Tunet og lar de få jobbe for å få til spillet sitt. Det viser at vi er på rett vei i vår prosess. Det er fortjent at Tunet vinner, men noen 8-3 kamp e det ikke. Tunet er veldig effektive i avslutningene sine, og det skal de ha. Det handler ikke om flyt men at de har kvalitet og er veldig gode når man gir de tid og sjanser. Det er utrolig kult å se at Mathea får banens beste hos oss. Hun vant mange baller og jobbet hardt. Det er veldig fortjent.

Tirsdag 28/9

Damene: Østensjø vs GIF 2-3