Status for elitelagene før sommeren

Første del av sesongoppkjøringen 2021-22 er tilbakelagt for begge klubbens elitelag. Det har vært noen tøffe og varierte uker siden oppstarten i midten av mai, men i tillegg til en god del fysisk trening har både damene og herrene fått spille tre treningskamper hver mot god motstand.

Forrige uke ble siste fellestrening holdt før sommeroppholdet. I juli er det altså kun egentreninger på programmet før spillere og trenere møtes igjen 2. august.

I forbindelse med at første fase av sesongoppkjøringen nå nærmer seg slutten har elitelagenes hovedtrener Jonas Boväng delt noen av sine tanker til gif-fighters.no.

Jonas Boväng før en trening på Rotnes under sesongoppkjøringen. Foto: Tor Anders Dalland

Forsesongen har sett veldig bra ut

– Spillerne har kjørt bra på og det har vært bra trykk på hver eneste trening så langt. Vi begynte med å teste alle i mai, og så har vi fulgt opp dette hver måned for å se utviklingen. Der har spillerne utviklet seg mye i begge elitelagene, sier Jonas Boväng.

– Akkurat nå er vi inne i en tyngre periode under juli måned. Spillerne skal på egenhånd avslutte den tunge delen av forsesongens fase 1 før vi samles igjen i august.

«De rette spillerne»

Under forrige sesong var det store utskiftninger i herrenes tropp både i forkant av og underveis i sesongen. Inn mot denne sesongen har man imidlertid klart å holde store deler av troppen intakt, og Boväng er godt fornøyd med hvordan ting ser ut med tanke på spillerlogistikken.

– Det ser bra ut. Stammen i laget er fortsatt med videre. Vi låser ingen av troppene fordi vi vet at det kan dukke opp tilskudd som forsterker begge elitelagene. Ser man på herrene der jeg går inn i min andre sesong, så har vi tatt ytterligere steg fysisk og er også taktisk sett lenger framme enn vi var under hele forrige sesong. Vi var fysiske allerede da, men vi kommer til å være enda mer fysiske og tøffe i vårt spill fremover. Så tror jeg også at vi kommer til å være mer jevne i prestasjonene våre, sier han.

– De spillerne som fortsatt er her og de nye som har kommet inn er kort og godt det vi prater mye om: «De rette spillerne». Det er veldig viktig å ha disse «rette spillerne» som har en god holdning til trening. Det holder ikke bare å være god i spillet, men det kreves også innsats under treningshverdagen, og det er noe jeg verdsetter veldig høyt fordi det er dette som tar en gruppe framover.

– Damene har jeg nettopp startet opp med og der kommer vi til å ta ytterligere steg som lag. Det er veldig imponerende hvor sultne og lærevillige de er.

– Så synes jeg også at vi har økt holdningen til trening og seriøsiteten i det vi gjør ytterligere i begge elitelagene. Det er helt avgjørende om vi skal kunne leve opp til både det vi vil, men også klubben sin plan for både herrene og damene, legger han til.

Damene møtte Sveiva til treningskamp i Rommenhallen. Foto: Tor Anders Dalland

Endringer i forsvarsspillet

– Jeg ser veldig positivt på sesongen som kommer. Nå skal vi utvikle spillet videre med ballen og fortsette med å styrke forsvarsspillet der vi har gjort en justering fra forrige sesong. Vi har allerede fått positive svar fra treningskampene vi har spilt. Laget har blitt ett år eldre og det er en styrke vi ikke hadde forrige sesong.

– På damesiden er jeg imponert over hvor målbevisste spillerne er, samt viljen til å utvikle seg raskt. På kort tid fikk vi satt det nye forsvarsspillet og vi fikk også der tydelige svar på hva vi behøver å legge fokus på. Laget viste også mange positive deler av spillet som vi kommer til å bli enda bedre på inn mot seriespillet.

Skal lade batteriene i juli

– I sommer kommer jeg til å lade batteriene og finnes tilgjengelig om spillerne behøver tilbakemeldinger på egentreningen. Ellers kommer jeg bare til å ha fri og ta hånd om meg selv, som man sjelden har tid til ellers de øvrige elleve månedene i året, forteller hovedtreneren.

– Forrige sesong ville vi sette en kultur der det handler om å trene som et elitelag. Til tross for et veldig ungt og uerfarent lag der flere unge spillere fikk bære laget, så tok vi oss til sluttspill. Det motiverer å fortsette på den veien som vi startet på forrige sesong. På damesiden handler det om å sette grunnen da jeg akkurat har kommet inn der, mens vi kan begynne å sette noen flere byggesteiner på herresiden, avslutter han.

← To måneder til seriestart   |   Målrik treningskamp mot Sveiva →