Sliteseier mot Harstad

Helgens andre kamp for herrene ble spilt mot Harstad søndag ettermiddag. Det var ventet å bli en tett og jevn kamp, der innsats og vinnervilje kunne bli vel så viktig som finspill og taktiske detaljer. Denne kampen var også viktig for begge lag med tanke på at det denne sesongen ser ut til å bli svært jevnt fra 5. plass og nedover på tabellen hele veien inn til siste serierunde.

Klikk her for kampside: Gjelleråsen – Harstad
Klikk her for preview: Før kampen

ELITESERIEN – KAMP 14

LIHALLEN: Gjelleråsen – Harstad 5-4 (2-0, 1-2, 3-3)

– Gott med 3 poäng efter en mycket svängig match långa stunder. Där vi inte fick den träff vi ville ha riktigt idag. Men det var hjärta, och hårt jobb som var grunden. Harstad gör det bra med att dra ner tempo, då blir vi själva väldigt stillastående. Sen hittade vi nycklar på vägen i matchen där vi kunde ta segern till slut, sier Jonas Boväng til gif-fighters.no etter kampen.

Herrenes hovedtrener avslutter med å trekke fram målvakt Philip Rudningen som en spiller som har utmerket seg svært positivt gjennom helgens to kamper. Philip har nå tre kamper på rad med en redningsprosent på over 80 prosent. Det er veldig imponerende tall når vi kan legge til at han har fått 30 eller flere skudd mot seg i samtlige av disse kampene.

– Vill lyfta Philip Rudningen denna helg, som stått för häftiga räddningar och spelat på en mycket hög nivå i mål.

Kampen startet som ventet med to litt forsiktige lag der GIF fikk ha ballen en god del innledningsvis. Harstad satset i hovedsak på kontringer og raske angrep, men sleit med å finne flyten i begynnelsen av kampen. De første minuttene var sjansefattige, men etter hvert åpnet det seg mer opp. GIF kunne imidlertid gå til første pause med en komfortabel 2-0-ledelse etter scoringer av Kjetil Bratland og Colin Oustad. For Kjetil sin del var dette sesongens første scoring.

BRATLAND FIRE SLAG UNDER PAR: Man kunne nesten tro at det var Viktor Hovland som entret Lihallen søndag ettermiddag. Både innspill (2 assist) og putting (2 mål) satt i hvert fall som et skudd for Kjetil Bratland mot Harstad. Foto: Tor Anders Dalland

I 2. periode åpnet kampen seg mer opp og Harstad sine offensive spillere kom litt mer til sin rett. Det resulterte i reduseringer til både 2-1 og 3-2 i løpet av perioden. GIF scoret kun ett mål i løpet av disse 20 minuttene ved Jonas Neskvern, og dermed var det full spenning før 3. periode.

3. periode startet med en stor glipp defensivt som gjorde at Harstad utlignet til 3-3. I det påfølgende byttet klarte GIF å utnytte en avventende utvisning der Kjetil Bratland satte sitt andre for dagen, nå i spill seks mot fem. Herrenes toppscorer Mikael Broms hadde foreløpig ikke kommet nærmere scoring enn en volley i tverrliggeren denne kampen, men etter 46:56 økte han ledelsen til 5-3 etter en flott enkeltmannsprestasjon.

SCORET VIKTIGE MÅL I 3. PERIODE: GIF klarte til slutt å sikre seg alle tre poengene mot Harstad i Lihallen. Foto: Tor Anders Dalland

5-3 skulle imidlertid vise seg å ikke holde til seier for kun 55 sekunder senere reduserte Harstad til 5-4, og dermed ny spenning i kampen. Men gårsdagens debutant Alexander Njøs viste at scoringen mot Sveiva ikke var et blaff da han på klinisk vis satte inn 6-4 etter halvspilt periode. Det bølget fram og tilbake i denne perioden, og da GIF ikke klarte å sette 7-4 i overtall kom i stedet reduseringen til 6-5 kun tolv sekunder etter at gjestene ble fulltallige.

Hvorvidt frykten for å miste seieren snek seg inn i hodene på herrene er usikkert, men det ble i hvert fall en kamp for å holde unna i sluttminuttene. Harstad satte herrene under et solid press mot slutten, men heldigvis klarte GIF å ro i land seieren. Dermed åpnet man seierskontoen i 2021, og klatret med det opp på 5. plass på tabellen med 16 poeng.

GIF stilte med et tilnærmet identisk mannskap sammenlignet med kampen mot Sveiva. Kun et par justeringer mellom andre- og tredjerekka, i tillegg til at Even Holm fikk sin første kamp fra start.

Neste kamp

Etter søndagens trepoenger venter en ny treningsuke med start allerede på mandag. Da rettes fokuset over mot lørdagen der man tar turen til Hanahallen for kamp mot Sandnes. Det blir en ny viktig kamp i jakten på en plass i sluttspillet, og en seier der vil sette GIF i en strålende posisjon før de siste fem kampene i seriespillet.

← Før kampen: Sandnes – Gjelleråsen   |   Før kampen: Gjelleråsen – Harstad →