Før kampen: Gjelleråsen – Greåker

Andre halvdel av Eliteserien 2020-21 starter i kveld når herrene får besøk av regjerende seriemester Greåker hjemme i Lihallen. Heller ikke denne kampen vil være tilgjengelig for publikum i hallen, men kampen vil streames via Joymo. Se link nederst i innlegget.

Stigende formkurve

GIF-gutta går inn til denne kampen i god form etter å ha vunnet fire av de seks siste kampene. Tre av disse seierne har kommet hjemme i Lihallen og i så måte bør man være godt rustet før kveldens kamp. To spillere som har produsert bra offensivt for herrene den siste tiden er Mikael Broms og Robin Norstrøm. Begge to er inne blant de 15 beste poengplukkerne i Eliteserien så langt denne sesongen, og har kombinert for 19 poeng i løpet av de tre siste kampene.

Ser vi på tidligere oppgjør mellom disse to lagene i Lihallen så har det ofte vært tett og jevnt. På de ti siste tilsvarende oppgjørene i seriespill har Gjelleråsen vunnet fire og Greåker vunnet fem, mens én kamp har endt uavgjort. Det som derimot ikke er like lystig lesning er at Greåker har vunnet i Lihallen de fire siste sesongene, og spesielt fjorårets rekordtap er noe man må revansjere.

– Greåker mötte vi i seriepremiären, och där gör vi en godkänt insats där vi sätter försvaret bra. Det är det vi behöver sätta då Greåker kommer vara det spelförande laget. Vi hittade nycklar i den matchen där vi störde dom. Vi har fler nycklar nu då vi spelat halva serien, sier hovedtrener Jonas Boväng til gif-fighters.no før kampen.

Det omvendte oppgjøret i Tindlundhallen endte til slutt med et 6-1-tap for herrene, men man viste solide takter defensivt spesielt utover i kampen. Nå har det gått over to måneder siden det oppgjøret, så det blir spennende å se hvordan styrkeforholdet er per dags dato.

– Efter halva serien spelad så ligger vi bra med. Trots ryckig tabell. Vi gör en riktigt dålig prestation mot Fredrikstad. Annars är vi där man kan förvänta sig. Vi står upp bra mot lagen bakom topp 4. Vi fortsätter utvecklas, och har påbörjat ett steg till i vårt spel som kommer bli häftigt att se hur det utvecklar sig, avslutter Jonas.

Møter et solid lag

Greåker hentet en rekke kvalitetsspillere før sesongen og har også forsterket laget ytterligere de siste ukene. De har en bred tropp med gode spillere i alle ledd, og ser vi på poengstatistikken så langt denne sesongen har de sju spillere som har gjort tosifret antall poeng.

Greåker er før kveldens kamper Eliteseriens beste defensive lag med kun 35 baklengsmål på ti kamper (snitt på 3.5 per kamp). Offensivt er de også gode, men foreløpig ikke helt på nivå med de tre andre topplagene hva gjelder antall scoringer.

Det er ingenting å legge skjul på at dette blir en svært tøff utfordring for GIF-gutta. Det blir utvilsomt helt avgjørende å sette forsvarsspillet fra første sekund, i tillegg er man avhengige av at Andreas Falkeid har en god dag mellom stengene. Andreas var herrenes beste spiller i det omvendte oppgjøret tidligere i høst med en redningsprosent på 83.9.

Kampen vises på Joymo

Se kampen her fra kl. 19.25