Før kampen: Gjelleråsen – Sarpsborg

Etter en lengre periode uten kamper tar herrene imot Sarpsborg hjemme i Lihallen senere i ettermiddag. I forrige kamp for godt over to uker siden innkasserte GIF-gutta sesongens tredje seier etter en flott innsats mot NOR 92 i Mjøndalshallen. Det store spørsmålet er derfor om gutta kan følge opp den prestasjonen i dag?

Ekstra spesiell blir denne kampen ettersom den skal spilles uten publikum til stede. Det er første gang i løpet av herrenes 20 sesonger på øverste nivå at en offisiell kamp i Lihallen må spilles uten tilskuere på tribunen.

To lag som bygger nytt

Dette er en kamp mellom to lag med en lang og tradisjonsrik historie på elitenivå. Der Gjelleråsen nå er inne i sin 20. strake sesong på toppnivå har Sarpsborg vært i divisjonen i imponerende 23 sesonger på rad. Det er imidlertid nye tider i begge klubber med store utskiftninger i spillerstallene i løpet av sommeren.

Forrige sesong vant Sarpsborg begge de to oppgjørene innbyrdes. Kampen i Lihallen endte 5-7, mens i Skjeberghallen ble det storseier for de blåkledde med sifrene 9-2. Ser vi på de tilsvarende kampene i Lihallen de siste ti sesongene så har Gjelleråsen vunnet seks, mens Sarpsborg har vunnet fire. Det er derfor grunn til å tro at vi får en ny spennende kamp mellom disse to lagene i ettermiddag.

– Handlar om att komma upp i nivå efter ett uppehåll återigen. Att vi kan få träff i vårt spel har vi visat, även motsatt då vi inte får träff. Vi har jobbat med vårt spel, och även nya delar, som vi kommer successivt använda steg för steg, sier hovedtrener Jonas Boväng til gif-fighters.no før kampen.

Dette med et opphold uten kamper blir et ekstra spenningsmoment før kampen. Herrene taklet dette dårlig mot Fredrikstad tidligere i høst, selv om situasjonen var annerledes da med karantene i løpet av oppholdet. Jonas trekker også fram hva som blir nøkkelen for suksess mot Sarpsborg.

– Kort och gott handlar det om att få upp vår prestation. Vi möter ett lag som är likt oss i spelet, det gör matchen extra häftig i flera perspektiv. Flera spelare har lyft sig mycket den sista tiden. Audun Hovin, Jonas Neskvern samt den unga Colin Oustad är 3 spelare som verkligen visat utveckling och sticker ut dom senaste veckorna. Laget i sin helhet tycker jag tagit steg åt rätt riktning där allt börjar med hårt jobb i vardagen mer och mer, avslutter han.

Kjemper på nedre halvdel

Etter store utskiftninger i spillerstallen var det nok ingen som trodde at Sarpsborg skulle klare å kopiere forrige sesongs fjerdeplass i Eliteserien. Det har de heller ikke vært i nærheten av å klare, men østfoldingene er for fullt med i kampen om de siste sluttspillsplassene med åtte poeng så langt i høst.

Det er verdt å merke seg at Sarpsborg er et lag som pådrar seg veldig mange utvisninger, og er klart først i Eliteserien på den statistikken. Gjelleråsen er for øvrig nummer to så vi kan nok trolig forvente oss en del situasjoner med spill fem mot fire begge veier. Sarpsborg har heller ikke fått satt undertallsspillet sitt så langt denne sesongen, og har kun holdt buret rent i 40 prosent av undertallene sine. Gjelleråsen bør definitivt utnytte overtallsmulighetene godt dersom de oppstår.

Kampen vises på Joymo

Se kampen her fra kl. 16.25