Før kampen: Gjelleråsen – Akerselva

I ettermiddag får herrene besøk av Akerselva hjemme i Lihallen. Herrene tok ett poeng mot Harstad sist og er nå klare for å spille på hjemmebane igjen etter to bortekamper på rad. 20 prosent av seriespillet er unnagjort og det nye trenerteamet har nå fått se laget i aksjon i en god del kamper.

Nr. 9 gjør comeback!

Det er verdt å merke seg at klubbens kanskje største spiller gjennom tidene, Tommy Midtsveen, gjør comeback for herrene i dag. 38-åringen spilte sin hittil siste obligatoriske kamp for Gjelleråsen i kamp 4 mot Sandnes i NM-kvartfinalen 2019.

Totalt har Tommy gjort 478 poeng (295+183) i Eliteserien, og er i særklasse den spilleren med flest poeng på elitenivå i Gjelleråsen/Holum sin historie.

Vi tar også med oss at Daniel Johansen er med i kamptroppen for første gang denne sesongen og han blir utvilsomt en solid forsterkning på backplass. Med både Tommy og Daniel med i dag blir det spennende å se hvordan hovedtrener Jonas Boväng disponerer laget fra start av.

Ofte jevne kamper i Lihallen

Forrige sesong vant lagene hver sin kamp innbyrdes i seriespillet. Gjelleråsen vant 5-4 i Kringsjåhallen på høsten, mens Akerselva vant 7-5 i Lihallen på nyåret. Ser vi bort ifra tapet forrige sesong har herrene hatt et godt tak på Akerselva i Lihallen de siste sesongene med 6-5-seier etter straffer i 2018-19, seier 8-6 i 2017-18 og seier 7-6 i 2016-17.

Lagene har møttes totalt ni ganger i Lihallen siden Akerselva sin debutsesong i Eliteserien i 2011-12. Herrene har vunnet fem av disse kampene, mens Akerselva har vunnet to. De to siste kampene har endt uavgjort og der har lagene vunnet hver sin gang etter straffeslag.

Sliter defensivt

Akerselva klarte ikke å komme med til NM-sluttspillet forrige sesong etter å ha endt på en 9. plass på tabellen med 17 poeng. Hovedproblemet deres må nok sies å være defensivt der det ble hele 191 baklengsmål på 22 kamper (snitt på 8.7 per kamp). Denne sesongen har fortsatt i omtrent samme spor med 32 baklengs etter fire spilte kamper (snitt på 8.0 per kamp).

Også målvaktstatistikken er dyster lesning sett med Akerselva-øyne. Hittil denne sesongen har målvaktene kun reddet 70.1 prosent av skuddforsøkene (32 baklengsmål på 107 skudd). Gjelleråsen hadde imidlertid veldig svak uttelling foran mål mot Harstad sist (6 mål på 34 skudd), men har definitivt muligheter for å bedre den statistikken i dag.

Vi skal også merke oss at Akerselva har åpnet sesongen veldig bra i «special teams». Så langt har de scoret i tre av seks overtall, mens samtlige fem undertall har endt uten baklengsmål.

Kampen vises på Joymo

Se kampen her fra kl. 16.25