Raknet mot Slevik

Lørdag ettermiddag tok herrene imot Slevik til første hjemmekamp denne sesongen. Etter tapet i serieåpningen mot Greåker sist søndag var det nå tid for revansje mot laget som også var motstander i NM-kvartfinalene i mars.

Klikk her for kampside: Gjelleråsen – Slevik
Klikk her for preview: Før kampen

ELITESERIEN – KAMP 2

LIHALLEN: Gjelleråsen – Slevik 4-13 (2-3, 2-6, 0-4)

17-åringen Henrik Amundsen scoret sine to første mål i Eliteserien denne kampen. I målprotokollen bidro også Mikael Broms og Olav Falkeid, men det var på ingen måte nok for herrene til å få med seg poeng mot forrige sesongs serietreer.

Etter en positiv start på kampen der man ledet 2-1 etter at det første kvarteret var unnagjort, var de siste 45 minuttene langt mindre imponerende defensivt. Man klarte riktig nok å holde følge med Slevik fram til stillingen 4-5 etter halvspilt kamp, men derfra og ut åpnet alle sluser seg defensivt.

Fra tiden 30:31 til 50:55 scoret Slevik åtte (!) ganger uten at herrene klarte å svare. En kollektiv kollaps defensivt som oppstod ganske plutselig, og fokuset på dommerne ble gradvis større enn fokuset på eget spill. Dermed kunne Slevik enkelt ta full kontroll over kampen, og når Slevik finner flyten offensivt er det få om noen norske lag som er mer effektive.

Hva sier statistikken?

• Det er tredje gang i historien at Gjelleråsen/Holum slipper inn 13 eller flere mål på hjemmebane i en kamp i Eliteserien. De to andre gangene var mot Greåker i 2019 (tap 4-18) og mot Slevik i 2016 (tap 1-13).

• Henrik Amundsen (17) scoret sine to første mål i Eliteserien. Han ble også kåret til herrenes beste spiller denne kampen for første gang.

• Med to målgivende pasninger denne kampen har Robin Norstrøm nå gjort poeng i elleve strake sesonger i Eliteserien (196 poeng totalt).

• Herrene pådro seg fem utvisninger i løpet av de siste 22 minuttene av kampen. Et steg tilbake etter å ha unngått utvisninger i åpningskampen mot Greåker.

Jonas Bovängs kommentar

Positive ting å ta med seg?

– Vi gör det bra fram till det står 4-6 och halva matchen är spelad. Matchen väger och Slevik gör 4-7, 4-8, 4-9 i sista delen av andra. Där kommer en kollaps som vi haft under försäsongens matcher. Något som vi stoppade i matchen mot Greåker. Vi står inte upp alls för det vi vill. Finns ett stort jobb att göra vidare. Det jobbet sker direkt på måndag då ny vecka inleds.

Noen spillere som utmerket seg positivt?

– Plus idag till Henrik Amundsen som verkligen visar hur bra han är. Kul att se unga Colin Oustad bara köra på utan nerver på tröjan.

Tøff start på sesongen med Greåker, Slevik og Sveiva, hva er status etter de to første kampene?

– Säger det igen, dessa 3 omgångar vi har i öppningen av serien är lärorikt och nyttigt. Vi är ett helt nytt lag, och får ändå mycket gratis av detta, som läropengar innan vi kliver in mot lagen som vi kommer slåss med. För topp 4 har vi kvalité för att vara med och kriga om. Det är inget snack om det. Vi måste upp för backen, och ta jobbet.

Neste kamp

Etter at sesongens to første kamper er unnagjort venter nå Sveiva borte i Rommenhallen på søndag. Kampstart kl. 19.00.

← «Allt går om man vill»   |   Før kampen: Gjelleråsen – Slevik →