Andreas Falkeid om sesongoppkjøringen så langt

Herrene er allerede godt i gang med den 6. uka av oppkjøringen til sesongen 2020-21. I den forbindelse har målvakt Andreas Falkeid delt noen tanker om hvordan disse ukene har vært tilbake i Gjelleråsen etter tre sesonger med spill i andre klubber.

TRENER MOT EN NY SESONG. Andreas Falkeid ved siden av John Hansen på friidrettsanlegget ved Rotneshallen. Foto: Tor Anders Dalland

Hvordan har det vært å komme tilbake igjen til Gjelleråsen?
– Jeg har lengtet hjem til Gjelleråsen. Det å komme tilbake føles helt rett på alle mulige måter. Jeg føler også at jeg skylder klubben det. Det var her jeg fikk lov til å prøve og feile. Forhåpentligvis kan jeg bidra så klubben tar skritt fremover.

Hva tenker du om din rolle i laget denne sesongen?
– Jeg skal være en ledende spiller som skal ta mye ansvar. Jeg håper også jeg kan hjelpe de yngre spennende spillerne vi har i troppen.

Hvordan føler du gruppa har tilpasset seg det nye trenerteamet nå som den første måneden er unnagjort?
– Jonas og Patrik har kommet inn på en veldig bra måte, og spillerne har respondert overraskende bra på opplegget må jeg si. De er sånne trenere man får selvtillit og motivasjon av. De har kunnskap, de krever mye, men krever også mye av seg selv. De er gode pedagoger som har en tanke bak hvordan de kommuniserer og planlegger. Noe som er veldig viktig som trener syns jeg. Hvis man ser testresultatene 1. mai kontra 1. juni så er det fakta som beviser at troppen har reagert positivt. Det har også vært mange på trening. Både etablerte eliteseriespillere og unge lovende spillere.

TILBAKE I GJELLERÅSEN: Andreas Falkeid. Foto: Tor Anders Dalland

Slik det ser ut nå; Hva føler du laget mangler for å kunne ta steget opp og utfordre topplagene?
– Vanskelig å si. Rent spillermessig, spesielt på forwardsiden er vi veldig godt besatt. Vi har gjort en bra «silly season» og fått inn mange viktige brikker. I tillegg vil flere spillere blomstre. Mads Rongsjord for eksempel har ikke vært i bedre form på flere år og ser kvikk ut. I tillegg til at vi har en bra etablert stamme, har vi unge spillere helt i norgestoppen som vil dra stor nytte av erfaringene til Jonas og Patrik. Jeg tenker det ikke er noe vits i å sammenligne seg med de andre. Gjelleråsen gjør mye riktig om dagen og fortsetter det gode arbeidet vil det bære frukter.

Les også: Ny kontrakt: Mads Rongsjord

Hva kan publikumet i Lihallen forvente seg av Gjelleråsen når Eliteserien starter opp i september?
– Håper i hvert fall vi får se resultater fra sommertreningen og at vi er raskere og sterkere enn før. Så kan publikum forvente seg et lag med bra lokal forankring krydra med noen spillere utenfra.

Vi avsluttet med å stille Andreas to korte spørsmål.

Beste hall å vinne i (utenom Lihallen)?
– Jeg synes det er like gøy å vinne overalt, men jeg synes det er spesielt morsomt å spille i Mjøndalshallen. Perfekt hall for innebandy.

Favorittlag å spille mot?
– Det er gøy å spille mot Greåker. Da må man alltid finne fram det beste man har.

← Līga Garklāva klar for Gjelleråsen!   |   Try out fredag 12. juni →