Velkommen hjem, Andreas!

I dag har vi gleden av å ønske landslagsmålvakt Andreas Ansnes Falkeid velkommen tilbake til Gjelleråsen. Andreas har ubestridt vært en av landets beste målvakter de siste 7-8 sesongene og har blant annet representert Norge i VM ved to anledninger (2016 og 2018).

Etter sesongen 2016-17 bestemte Andreas seg sammen med sin bror Olav for å flytte til Umeå for spill i Team Thorengruppen. Han gjorde en solid sesong i SSL til tross for at laget sleit i bunnen av tabellen, men det ble kun med den ene sesongen i Sverige før han valgte å flytte hjem igjen til Norge.

Les også: Olav Falkeid returnerer fra utlån

TILBAKE I GJELLERÅSEN: Andreas Falkeid i aksjon under sin forrige periode i Gjelleråsen. Foto: Filip Andersen/GIF TV

SSL-spill og to sesonger i Sveiva

Tilbake i Norge valgte Andreas noe overraskende å signere for Sveiva i forkant av 2018-19-sesongen. Tiden i Sveiva skulle imidlertid vise seg å bli en suksess, for allerede i sin første sesong ble det sølv i serien og gull i NM-sluttspillet der Andreas ble kåret til sitt lags beste spiller i finalen. Forrige sesong fulgte han opp med å toppe målvaktstatistikken i Eliteserien med en redningsprosent på solide 81.3.

Med Andreas tilbake får Gjelleråsen en svært erfaren, dedikert og ikke minst treningsvillig målvakt. Dette er en person som vet hva som kreves for å nå toppen, og for Gjelleråsen sin del er det også et svært positivt signal at GIF-gutter som Andreas ønsker å satse videre i moderklubben.

– Etter noen år borte med gode erfaringer både nasjonalt og internasjonalt føles det godt og riktig å vende hjem der det startet. Jeg har lagt ned mye engasjement og timer i Gjelleråsen, og det er kanskje derfor man føler trangen til å komme seg hjem igjen også, forteller Andreas til gif-fighters.no.

TILBAKE I MODERKLUBBEN: Andreas Falkeid. Foto: Tor Anders Dalland

– Jeg har lyst til å hjelpe laget så godt jeg kan med de erfaringene jeg har gjort opp gjennom årene jeg har spilt. Det er vanskelig å sette seg noen konkrete lag-målsetninger så tidlig, men det handler alltid om å utvikle seg litt og litt hele tiden. Det er lett for alle å si at man vil vinne og at man vil gjøre det bra, men noe helt annet å faktisk gjøre det. Så foreløpig handler det kun om neste trening for min del så får vi se hvor det bærer oss, avslutter han.

Også herrenes nye hovedtrener Jonas Boväng er godt fornøyd med at Andreas har bestemt seg for å returnere til Gjelleråsen.

– I Andreas Falkeid får vi en stark målvakt. Med stor rutin. Att han kommer hem är ett kvitto på att det vi påbörjat är något som betyder något. Han är reflexsnabb och läser spelet bra. Dessutom har jag fått ett väldigt seriöst och gott intryck av honom. Han har ett hjärta till Fighters. Precis vad nya bygget handlar om. Tillsammans med Philip Rudningen så har vi två bra målvakter som är ambitiösa, sier Jonas.

Andreas har for øvrig signert en kontrakt på 2 år og skal selvfølgelig spille med draktnummer 25 på ryggen. Vi ønsker han lykke til videre med forberedelsene til neste sesong, og gleder oss til å se både han og resten av laget når tiden etter hvert er inne for innebandykamper igjen.

← Ny kontrakt: Fabian Stensberg   |   Olav Falkeid returnerer fra utlån →