Hvem har gjort flest poeng i Gjelleråsen/Holum?

En komplett all-time statistikk for serie og sluttspill er nederst i innlegget!

Siden opprykket til Eliteserien i forkant av sesongen 2001-02 har Holum og senere Gjelleråsen vært en av landets aller mest fremtredende klubber. Totalt har det blitt tre sølvmedaljer og to bronsemedaljer i Eliteserien, og ett gull og seks sølv i NM-sluttspillet.

NM-GULL I 2004: Holum slo Sveiva 5-4 i NM-finalen foran 1075 tilskuere i Sparta Amfi. Bildet er lånt fra innebandy.no

Etter at denne sesongen ble ferdigspilt forrige måned har man nå lagt bak seg 19 sesonger på øverste nivå der man i samtlige 19 sesonger også har kvalifisert seg til NM-sluttspillet på våren. I løpet av disse 19 sesongene har man spilt nøyaktig 400 kamper i Eliteserien og tatt 544 poeng. Når det gjelder poeng så er det viktig å huske på at det kun ble gitt 2 poeng for seier til og med 2013-14, mens straffeslagkonkurranse først ble innført ved uavgjorte kamper fra sesongen 2015-16.

Gjelleråsen er for øvrig det beste laget i Eliteserien på straffeslagkonkurranse med seks seire og ett tap siden dette ble innført fra sesongen 2015-16.

Mange toppspillere har vært innom Lihallen

I løpet av 19 sesonger som en av landets beste klubber har det naturlig nok også vært svært mange gode spillere som har ikledd seg både Holum- og Gjelleråsen-trøya. De fleste kjenner jo til Ketil Kronberg som herjet for Holum på begynnelsen av 2000-tallet. Ketil ble kåret til årets spiller i Eliteserien både i 2001-02 og 2002-03, noe som ingen andre spillere i klubben har oppnådd i ettertid.

ÅRETS SPILLER I 2001-02: Ketil Kronberg mottok prisen før NM-finalen mot Tunet i Mjøndalshallen. Holum tapte for øvrig kampen 4-2. Bildet er lånt fra innebandy.no

Utenom Ketil kan vi nevne spillere som hans bror Kristoffer Kronberg, Tommy Midtsveen, Espen Evensen, Hans Roar Wilhelmsen, Christian Kragerud og Mads Rongsjord som de kanskje mest fremtredende norske spillerne i løpet av disse 19 sesongene, mens vi heller ikke må glemme svenskene Mattias Samuelsson, Johan Burman, Robin Mattsson og i nyere tid Björn Lundgren.

Av de litt yngre på lista har spesielt Robin Norstrøm og Andreas Falkeid utmerket seg som dominerende spillere av de som er født etter år 1990. Robin har gjort poeng i ti strake sesonger på toppnivå for Gjelleråsen, noe som er mest av samtlige aktive spillere i klubben, mens Andreas fullt fortjent fikk sjansen i SSL for Team Thorengruppen i 2017 etter mange strålende sesonger som førstemålvakt i Gjelleråsen.

Midtsveen troner øverst

Etter å ha lagt sammen alle målpoengene i de 19 sesongene på toppnivå var det ikke overraskende at det var Tommy Midtsveen som befant seg øverst med sine 478 poeng i serien og 113 poeng i sluttspillet. Tommy har vært med helt fra Holum sin første sesong i Eliteserien, og har gjort poeng i totalt 16 sesonger (noe som også er rekord). To av sesongene han ikke gjorde poeng var på grunn av spill i SSL for Helsingborg. For øvrig så gjorde Tommy en veldig god figur i Helsingborg med 38 poeng (28+10) på to sesonger.

TRONER ØVERST: Tommy Midtsveen innehar de fleste rekordene i klubbhistorien. Foto: Tor Anders Dalland

Nærmest Tommy følger Ketil med henholdsvis 388 og 108 poeng i serie og sluttspill, mens Mads Rongsjord er nummer 3 på oversikten i seriespillet med 267 poeng. I sluttspillet er Espen Evensen på 3. plass med 75 poeng.

Det kommer nok mest sannsynlig til å ta en god del sesonger før noen vil være i nærheten av å true noen av Tommy sine rekorder, men det blir uansett spennende å følge utviklingen videre.

Poengstatistikk (All-time)

Seriespill (klikk her)
Sluttspill (klikk her)

Begge disse oversiktene vil også være tilgjengelige på gif-fighters.no ved å klikke på «Herrer Elite» øverst på siden.

← Ny kontrakt: Lasse Robøle   |   Bli bedre kjent med Patrik Bergkvist →