Philip Rudningen før sesongen 2020-21

Vi har nå beveget oss inn i april måned og det begynner nå sakte, men sikkert å nærme seg oppstart for sesongoppkjøringen 2020-21. I den forbindelse tok gif-fighters.no en prat med herrenes målvakt Philip Rudningen (21) om hva han hadde å si om avslutningen på forrige sesong, samt hva han tenker om det som venter neste sesong.

Philip hadde en god avslutning på sesongen der han blant annet ble kåret til herrenes beste spiller i to av de tre kvartfinalekampene som ble spilt mot Slevik før sesongen ble avlyst dagen etter 9-8-seieren i Gressvikhallen.

– Jeg synes vi virkelig hadde noe på gang før koronaen gjorde at alt ble avlyst. Egentlig synes jeg at hele sesongen etter juleferien har vært bra, men spesielt i sluttspillet hadde jeg skikkelig tro på at vi skulle komme langt i år, sier han til gif-fighters.no.

KAMP 2 MOT SLEVIK: Philip Rudningen. Foto: Tor Anders Dalland

Philip debuterte i Eliteserien som 16-åring helt tilbake til 28. februar 2015 da herrene slo Bækkelaget 6-1 på bortebane, og har til tross for sin unge alder fått mye erfaring på elitenivå allerede. I fjor sommer signerte han også en ny toårskontrakt med Gjelleråsen, og nå gleder han seg stort til å komme i gang med neste sesong.

– Jeg har ikke annet enn positive forventninger for neste sesong. Det kommer inn et nytt trenerteam med en skikkelig plan for hele klubben, og det lover jo godt for flere sesonger fremover. Jeg har allerede vært i kontakt med Jonas (Boväng, red. anm) over telefon, og det virker som han og resten av det nye trenerteamet kan være med å løfte klubben til det neste nivået. Jeg gleder meg stort til neste sesong, fortsetter han.

Gjelleråsen og spesielt Holum var tidligere en finalegarantist på herresiden med hele sju NM-finaler fra 2002-2011. Det har nå gått ni år siden forrige finale på seniornivå, og det er utvilsomt noe som Philip sin generasjon også har lyst til å oppleve.

– Jeg har alltid hatt en drøm om NM-gull på elitenivå. Det har føltes litt uoppnåelig så langt, men ut ifra det vi har hørt fra det nye trenerteamet så er dette et mål de også ønsker å jobbe hardt for å oppnå.

VANT NM-GULL MED G16: Philip Rudningen ble kåret til Gjelleråsen sin beste spiller i G16-finalen mot Sarpsborg for snart fem år siden. Bildet er lånt fra innebandy.no

Selv om koronaviruset stadig setter en bremser på treningshverdagen til idrettsutøvere landet rundt har Philip funnet andre måter å trene på for å holde formen vedlike.

– Det blir mye styrketrening hjemme i stua og joggeturer med lillesøsteren min. Det er veldig greit å ha en å jogge sammen med i denne tiden hvor vi ikke får være med noen andre. Laget fikk også et nytt treningsopplegg her om dagen som jeg skal sette i gang med nå, avslutter han.

← Herrene reiser på treningsleir 28.-30. august   |   Herrene ser fram imot en ny sesong →