Fantastisk snuoperasjon i Gressvikhallen!

Onsdag kveld var det klart for tredje kvartfinalekamp for herrene mot Slevik. Denne kvartfinaleserien har vært svært jevn så langt, men i begge kampene har Slevik trukket det lengste strået med minste mulige margin. Herrene var derfor avhengige av å vinne denne kampen for at sesongen ikke skulle ta slutt allerede etter tre kamper.

Kampen hadde en ganske spesiell ramme ettersom Slevik hadde besluttet å spille kampen foran tomme tribuner som en følge av den pågående situasjonen med koronaviruset. Dette var uten tvil en klok avgjørelse fra Slevik, selv om det så klart legger en solid demper på stemningen i hallen.

Klikk her for kampside: Slevik – Gjelleråsen (11.03.20)

NM-KVARTFINALE – KAMP 3

GRESSVIKHALLEN — Slevik – Gjelleråsen 8-9 (4-2, 1-3, 3-4)

Starten på kampen var et eneste stort mareritt for herrene. Man hang rett og slett ikke sammen defensivt mot spesielt hjemmelagets førsterekke, og allerede etter 32 sekunder kom 1-0-målet. Minuttet senere kom også 2-0 før vertenes tredje scoring ble satt etter 5:14 spilt. Offensivt var herrene riktignok nære scoring ved flere anledninger, men det stemte ikke helt i avslutningsfasen foreløpig. Det var i stedet Slevik som la på til 4-0 etter 8:06 av perioden, og på dette tidspunktet fryktet nok de fleste at dette kunne utvikle seg til å bli svært stygge sifre.

Norstrøm-dobbel i overtall

Like etter halvspilt periode fikk herrene muligheten i spill 5 mot 4. Så langt i kvartfinaleserien hadde herrene en god statistikk i overtall med mål på 3 av 7 muligheter. Det så lenge ut til at Slevik skulle holde unna, men fem sekunder før vertene ble fulltallige reduserte Robin Norstrøm etter et flott fremspill av Axel Wallgren.

Herrene var nå litt i dytten og minuttet senere pådro Slevik seg en ny utvisning. Trener Jakob Sandelin sendte utpå den samme femmeren som sist og nok en gang var det Robin som var frempå og reduserte (ass. Gustav Karlsson). Med 4-2 på måltavla hadde herrene en slags form for kontakt, og stillingen stod seg også helt til pausen.

Det var tydelig at avslutningen på 1. periode ga herrene tro på å komme tilbake i denne kampen. Det tok nemlig kun 10 sekunder av 2. periode før Audun Hovin reduserte til 4-3 med sitt første mål i årets NM-sluttspill (ass. Gustav). Det er liten tvil om at mål preger kamper. Slevik som i 1. periode så ut til å ha masse selvtillit offensivt var ikke til å kjenne igjen i denne perioden, og selvfølgelig skal herrene sitt forsvarsspill ha en god del av æren for det også.

Etter herrenes tidlige reduseringsmål var det litt stillingskrig de neste minuttene. Robin var nærmest scoring med et stolpetreff, men det drøyde likevel helt til 8:54 av perioden før Slevik til slutt økte sin ledelse til 5-3. Herrene lot seg heldigvis ikke prege av baklengsmålet for allerede etter 10:34 reduserte Gustav til 5-4 (ass. Linus Andersson). Herrene var giftige offensivt nå og med fem minutter igjen av perioden kom også utligningen til 5-5 ved Linus (ass. Gustav). Det var også stillingen da lagene gikk til siste pause.

Målfest i 3. periode

Med 5-5 før 3. periode var det nå helt åpent med tanke på hvem som skulle vinne denne kampen. Herrene satte innpå «Pekka» Brath til denne perioden – som hadde sittet på benken i de to første periodene.

Første scoringen i perioden var det Slevik som stod for etter 5:04 spilt. Det skulle imidlertid ikke ta mer enn 1:42 senere før Robin utlignet med sitt tredje mål for kvelden (ass. Mads Rongsjord). Kun 19 sekunder senere tok herrene også ledelsen for første gang i kampen da Linus fant veien til nettmaskene etter pasning fra Gustav. Herrene hadde nå snudd 0-4 til 7-6, men det var fortsatt over tolv minutter igjen av 3. periode.

Stillingen skulle holde seg helt til 14:37 spilt av perioden da Slevik utlignet til 7-7. Man fryktet nå at kampen skulle utvikle seg i det samme sporet som kamp 2 gjorde i Lihallen, men så tok «Pekka» saken i egne hender og sendte herrene i ledelsen med kun 4:17 igjen på klokka (ass. Gustav). 21 sekunder etter ledermålet doblet attpåtil Henrik Bredli ledelsen til 9-7 (ass. Hans Wilhelmsen), og nå så det plutselig svært lyst ut for herrene.

Slevik gikk nå hardt ut i jakten på en rask redusering, men herrene greide foreløpig å holde unna. Men da det gjenstod 52 sekunder kom reduseringen i spill 6 mot 5, og det var nå full nerve i kampen. Etter hardtarbeidende GIF-forsvar klarte til slutt å ri av stormen, og dermed kunne man juble for seier 9-8 i Gressvikhallen!

Koronaviruset setter en stopper for resten av sesongen

Med onsdagens seier skulle kamp 4 egentlig blitt spilt fredag kveld i Lihallen, men torsdag vedtok Norges Bandyforbund (NBF) at all aktivitet avlyses som en følge av det pågående koronaviruset. Det blir dermed ingen kamp 4 i Lihallen, noe som betyr at sesongen 2019-20 er ferdigspilt. En veldig merkelig avslutning på sesongen for herrenes med tanke på at denne kvartfinaleserien nå var helt åpen, men samtidig kan vi ikke annet enn å utlyse full forståelse for avgjørelsen som ble fattet.

Nå venter en lang sommerferie for alle klubbens lag og for øvrig alle andre norske klubber før sesongen 2020-21 forhåpentligvis settes i gang i september.

← Herrene ser fram imot en ny sesong   |   Nå er det vinn eller forsvinn →