G16 med strålende innsats i Gothia Cup!

2020-utgaven av Gothia Innebandy Cup ble som kjent spilt forrige helg. Gjelleråsen sitt lag i G16-klassen reiste ned med en målsetning om å matche eller forbedre fjorårets kvartfinale i A-sluttspillet.

Totalt stilte det 34 lag i G16-klassen (20 lag fra Sverige, sju fra Tsjekkia, tre fra Norge, to fra Danmark, ett fra Nederland og ett fra Slovakia). Lagene var fordelt i seks grupper, der vi havnet i gruppe 3 med Älvstranden, Lund og Stenungsund (Sverige), samt Benløse (Danmark) og Zlín Lions (Tsjekkia). Dette var på papiret en overkommelig gruppe for Gjelleråsen med tsjekkiske Zlín Lions som det store spenningsmomentet.

Jevne kamper på fredagen

I første kamp fredag ettermiddag var IBF Älvstranden motstander. Det ble en jevn kamp der svenskene tok ledelsen tidlig i 1. periode. Spillet satt ikke helt i begynnelsen av kampen, og det var nok litt startnerver hos flere av gutta. I 2. periode løftet vi oss imidlertid flere hakk og greide å snu kampen med to mål i løpet av kampens sju siste minutter. Vi greide til slutt å ro i land en 2-1-seier, men en dårlig start på kampen kunne ha kostet oss dyrt her.

Etter en jevn kamp mot Älvstranden tidligere på dagen så møtte vi Stenungsunds IBK til siste kamp fredag kveld. Her startet vi bra og ledet fullt fortjent 3-1 etter 1. periode. Etter pausen var det betydelig mer jevnspilt, og med 1:29 igjen å spille kom også reduseringen til Stenungsund. Heldigvis greide vi også her å holde unna i sluttminuttene slik at vi kunne innkassere dagens andre seier!

Holdt nullen to kamper på rad

Første kamp på lørdag ble spilt så tidlig som kl. 08.00 mot det danske laget Benløse. Her satte gutta virkelig standarden fra start og vant til slutt kampen 5-0. Petter Robøle stod for tre av målene fra backplass, mens Oliver Robarth holdt nullen mellom stengene!

Etter storseieren mot Benløse ventet IBK Lund i fjerde gruppespillskamp. Det ble en betydelig tøffere kamp, men også her løsnet det etter hvert skikkelig offensivt. Defensivt var vi svært solide med kun ett skudd på mål imot, og da sluttsignalet gikk var vi foran med 4-0!

Gruppefinale mot tsjekkiske Zlín Lions

I siste gruppespillskamp lørdag kveld ventet Zlín Lions fra Tsjekkia. De stod også med full pott etter fire spilte kamper, men hadde bedre målforskjell enn det vi hadde. For vår del handlet det derfor om å vinne kampen for å gå direkte videre til kvartfinalen, og dermed slippe å spille åttendedelsfinale søndag morgen.

Kampen var helt jevnspilt, men gutta jobbet som helter i forsvar og lot ikke tsjekkerne få særlig med sjanser. I 2. periode hadde vi full kontroll på kampen med ledelse 3-1, men greide på utrolig vis å gjøre det spennende ved å slippe inn mål i spill 5 mot 3 med 1:48 igjen av kampen. Heldigvis ble ikke dette avgjørende for kampen da gutta greide å holde tett bakover det lille som var igjen. Med ett sekund igjen satte også Henrik Amundsen 4-2 i tomt mål, og dermed var vi klare for kvartfinalen i A-sluttspillet som gruppevinnere!

Knallhard motstand i kvartfinalen

Dette var tredje året på rad at gutta klarte å nå A-sluttspillet i Gothia Cup. I 2018 ble det stopp mot Olofströms IBK med 1-5 i åttendedelsfinalen, mens det i 2019 gikk hele veien til kvartfinalen der man tapte etter straffeslag mot IBK Genarp (kampen endte 4-4).

I årets kvartfinale ventet den tsjekkiske storklubben Tatran Střešovice. De gikk også ubeseiret gjennom gruppespillet, og fulgte opp med å slå Pixbo Wallenstam 5-0 i åttendedelsfinalen. Det var liten tvil om at dette var en stor utfordring for gutta, men med et solid forsvarsspill og effektivitet på kontringene var definitivt ikke dette en umulig oppgave.

Tatran styrte det meste av spillet, men vi greide å holde de ute i forholdsvis ufarlige skuddposisjoner. Stillingen var 1-1 en god stund ut i 1. periode, men etter 16:08 kom omsider 1-2-målet. I 2. periode hadde vi en rekke gode muligheter til å utligne, men i stedet var det Tatran som scoret to mål i 2. periode. Vi forsøkte på en sluttspurt med spill 6 mot 5, men greide aldri å kappe innpå tsjekkernes ledelse. Dermed endte det også i år med tap i kvartfinalen, men vi kan ikke annet enn å være fornøyde med innsatsen gjennom helgen.

Tatran fulgte opp med å vinne semifinalen 8-0 og finalen 9-0 på mandagen, så det var definitivt ikke noe dårlig lag vi tapte for!

← G17 med fem strake seire!   |   Eli Næssan Linna tatt ut til Polish Cup! →