Serielederne ble for sterke i Lihallen

Lørdag ettermiddag tok herrene imot Tunet hjemme i Lihallen til det som var årets siste kamp for begge lag. Etter en kampfri helg sist uke stilte herrene godt forberedt til denne kampen og var følgelig svært interesserte i å avslutte året med å overraske serielederen.

Man har riktignok slitt stort mot Tunet på hjemmebane de siste sesongene og forrige seier kom tilbake til NM-sluttspillet i 2016 da man vant 11-7 i 2. kvartfinalekamp. Etter det har det blitt fire strake tap og en målforskjell på 23-34 (seriespill og sluttspill inkludert). Det har med andre ord vært både målrike og jevne oppgjør mellom lagene i Lihallen de siste sesongene.

Så langt denne sesongen har herrene plukket 14 poeng på 13 kamper, mens motstander Tunet var ubeseiret før dette oppgjøret med imponerende 37 poeng og serieledelse. Det var liten tvil om at herrene hadde en svært tøff oppgave foran seg, men hjemme i Lihallen vet vi at alt kan skje!

Klikk her for kampside: Gjelleråsen – Tunet (21.12.19)

LIHALLEN — Gjelleråsen – Tunet 3-9 (0-4, 2-2, 1-3)

I kampene mot topplagene er det alltid helt avgjørende å komme godt i gang i 1. periode. Lørdagens kamp mot Tunet var ingen unntak, men dessverre klarte ikke herrene å demme opp mot Tunet sine effektive spillere fra start av. Etter 10:04 spilt stod det 0-3 på måltavla og like før pause kom også 0-4 i overtall.

Da Tunet scoret sitt femte mål for dagen kun 33 sekunder inn i 2. periode fryktet nok de fleste at dette kunne bli stygge sifre, men herrene viste «fightervilje» og etter 8:45 av perioden reduserte Audun Hovin til 1-5 med sitt åttende mål for sesongen (ass. Daniel Johansen). Like etter fikk herrene muligheten i spill 5 mot 4 og der reduserte Sindre Buraas til 2-5 (ass. Even Rogne)!

KÅRET TIL HERRENES BESTE: Daniel Johansen var tilbake for herrene mot Tunet. Foto: Tor Anders Dalland

Med tre mål bak var det igjen litt spenning i kampen, men Tunet lot seg på ingen måte stresse av den grunn og brukte kun noen få minutter på å øke ledelsen til 6-2. Det var også stillingen da lagene gikk til siste pause. Herrene hang definitivt godt med denne perioden og vant også skuddstatistikken 9-8 mens perioderesultatet ble 2-2.

Etter at herrene hang godt med i midtperioden virket det som om at Tunet giret opp enda et par hakk i 3. periode. Herrene hadde vel egentlig mer enn nok med å forsvare seg, men til tross for det fikk man en rekke gode kontringsmuligheter utover i perioden. På stillingen 2-7 snappet Even Rogne opp ballen midt på banen og var iskald alene mot gjestenes målvakt. Reduseringen til 3-7 var imidlertid den siste scoringen for herrene denne ettermiddagen, mens Tunet rakk å score ytterligere to mål før sluttsignalet gikk.

Dermed måtte herrene til slutt se seg slått med sifrene 3-9, og man fikk definitivt kjenne på hvor giftige og ikke minst effektive Tunet kan være offensivt.

Debutant i 3. periode

I 3. periode fikk en av klubbens unge og lovende spillere muligheten til å debutere. Ådne Mellum (15) er et kjent navn for de som følger klubben tett, og fulgte dermed i fotsporene til sine eldre brødre Vetle og Anders med å spille for Gjelleråsen i Eliteserien. Dette er definitivt en spiller vi kommer til å se mye av i årene som kommer!

DEBUTERTE I ELITESERIEN: Ådne Mellum. Foto: Tor Anders Dalland

Juleferie venter

Med lørdagens kamp unnagjort venter det nå juleferie for herrene. Neste kamp spilles først lørdag 4. januar borte mot Harstad. Denne sesongen har så langt vært en berg- og dalbane for herrenes del, og man har dessverre slitt med å plukke poeng i de siste kampene. De siste sju kampene har kun resultert i én seier (borte mot NOR 92), så det blir derfor svært viktig å komme tilbake på vinnersporet når vi etter hvert kommer oss inn i 2020.

Det som er positivt å ta med seg er at man har et betydelig enklere kampprogram i januar med Harstad (b), Sandnes (h), Akerselva (h) og Fredrikstad (h). Seks av de åtte gjenværende kampene skal også spilles hjemme i Lihallen, så her bør det absolutt være gode muligheter for å kjempe om en plass blant de åtte beste lagene når vi teller opp etter 22 serierunder!

← Gothia Cup 2020 starter i dag!   |   G15 vant enkelt mot Lørenskog! →