Bunnsolid kamp i Mjøndalshallen!

Det har gått over to uker siden forrige gang herrene var i aksjon i Eliteserien. Etter en god periode i oktober der man tok åtte av tolv mulige poeng var det ned på jorda igjen i november med tap mot nyopprykkede Vålerenga på bortebane 3. november. Den siste uka har man imidlertid begynt å trene i Lihallen igjen, og det burde kunne gi en «boost» før denne tøffe bortekampen i Mjøndalshallen.

Før kampen lå oddsen hos diverse bookmakere på 2.20 for seier etter ordinær tid for begge lagene. Det forteller egentlig det meste om hvor åpen denne kampen var på forhånd. På tabellen befant NOR 92 seg på 6. plass med 13 poeng etter ni spilte kamper, mens herrene lå på plassen bak med 11 poeng og like mange kamper spilt.

Klikk her for kampside: NOR 92 – Gjelleråsen (18.11.2019)

Positive nyheter inn mot kampen var at Mats Steinseth var klar for comeback for herrene, mens både Tommy Fjeldaas og Petter Robøle var tilbake etter å ha stått over mot Vålerenga grunnet skader.

MJØNDALSHALLEN — NOR 92 – Gjelleråsen 2-6 (1-4, 1-1, 0-1)

Herrene brukte kun 2:20 på å ta ledelsen da Sindre Buraas fant veien til nettmaskene med et skudd fra distanse (ass. Lasse Robøle). Seks minutter senere doblet Axel Wallgren ledelsen til 2-0 (ass. Gustav Karlsson), og dermed hadde herrene fått en perfekt start på kampen. Hjemmelaget var på ingen måte ufarlige de heller, og etter 11:50 kom reduseringen til 1-2 i spill 5 mot 4.

Herrene lot seg heldigvis ikke prege altfor mye av reduseringen for under to minutter senere økte Audun Hovin ledelsen til 3-1 (ass. Christian Kragerud). Det så også ut til å bli pauseresultatet, men med ett sekund (!) igjen av perioden var Audun frampå igjen med en praktfull volley-scoring (ass. Gustav) og dermed ledelse 4-1 for herrene. Dette var for øvrig også første gang at Audun scoret to mål i en Eliteserie-kamp!

SCORET TO MÅL: Audun Hovin.

En usedvanlig effektiv periode for herrenes del der man scoret på fire av ti skudd på mål. Ut ifra antall sjanser var det nok ikke helt fortjent at man ledet med tre mål, og mye æren for det skal også gå til Tommy Fjeldaas som vartet opp med en rekke strålende redninger i løpet av perioden.

I 2. periode brukte NOR 92 kun 1:13 på å redusere til 2-4. Herrene hang nå litt i tauene, men greide imidlertid raskt å utligne det spillemessige overtaket som hjemmelaget hadde opparbeidet seg. I det perioden nærmet seg halvspilt tok Gustav ansvar og klinket inn en backhand forbi hjemmelagets målvakt (ass. Axel). De resterende ti minuttene av perioden endte uten scoringer, og dermed ledet herrene fortsatt med tre mål da lagene gikk til siste pause.

God kontroll i 3. periode

Med ledelse 5-2 til herrene var det NOR 92 som måtte gå hardt ut i jakten på reduseringer og ny spenning i kampen. Herrene på sin side kunne spille på resultat og heller forsøke å straffe hjemmelaget de gangene de ble overmodige i angrep. Begge lag hadde sine sjanser, men målvaktene hadde nå stengt igjen for kvelden. Herrene fikk muligheten i overtall etter 6:52 av perioden, men greide ikke å øke ledelsen. Med fem minutter igjen å spille fikk herrene et nytt overtallsspill da hjemmelagets kaptein først røyk på en 2 min for protest for å ha spilt bort ballen etter et innslag, for deretter å prate på seg en 2+10 min.

Herrene klarte heller ikke her å øke ledelsen, men det viktigste i dette overtallet var å få tiden til å gå fremfor å risikere at NOR 92 skulle få muligheten til å redusere i undertall. Med 2:56 igjen å spille ble hjemmelaget fulltallige, de tok også ut målvakten i et siste forsøk på å komme tilbake i kampen. Det resulterte heldigvis bare i at Gustav kunne fastsette resultatet til 6-2 i tomt bur etter et flott utkast av Tommy. Tommy gjorde dermed sitt første poeng for sesongen, og sitt tredje totalt i karrieren. Ikke verst for en målvakt!

Totalt sett var dette en strålende gjennomført kamp av herrene. Man slapp kun inn ett mål i spill 5 mot 5, og holdt NOR 92 nede på kun 16 skudd på mål i kampen. Offensivt var spesielt 1. rekka med Audun, Axel og Gustav svært effektive og bidro med til sammen åtte poeng. I mål så leverte Tommy sesongbeste med en redningsprosent på 87.5, mens Mats Steinseth leverte en solid innsats på backplass i sitt comeback!

Tøft kampprogram

Med tre poeng i denne kampen klatret herrene forbi NOR 92 på tabellen, og man befinner seg i skrivende stund på en 6. plass etter ti spilte kamper. Det er viktige poeng å ha med seg før man runder av 2019 med det som mildt sagt kan beskrives som et svært tøft kampprogram. Førstkommende lørdag kommer Sarpsborg (5. plass) på besøk til det som blir sesongens første kamp i Lihallen, før man runder av 2019 med kamper mot Greåker (2. plass), Slevik (3. plass) og Tunet (1. plass).

Vi håper å se mange på plass i Lihallen på lørdag i det som blir sesongens første ordentlige hjemmekamp for herrene!

← Olav Falkeid på utlån til Sveiva   |   Skuffende tap i Teglverkshallen →