Skuffende tap i Teglverkshallen

Søndag ettermiddag var det klart for det første oppgjøret mellom Vålerenga og Gjelleråsen i Eliteserien. Vålerenga er Eliteserie-debutanter denne sesongen, så herrene kunne derfor stifte bekjentskap med Teglverkshallen for første gang i en Eliteserie-kamp.

Klikk her for kampside: Vålerenga – Gjelleråsen (03.11.2019)

Til tross for tap på onsdag mot Sveiva gikk herrene inn til denne kampen som relativt klare favoritter. Vålerenga stod kun med fire poeng før denne kampen, og hadde fortsatt til gode å vinne en hjemmekamp denne sesongen. Lagene møtte hverandre også til treningskamp i uka før seriestart, og der var det liten tvil om at Gjelleråsen var det klart beste laget.

TEGLVERKSHALLEN — Vålerenga – Gjelleråsen 10-5 (2-1, 5-0, 3-4)

Det var Vålerenga som tok initiativet rett fra start og allerede etter 54 sekunder tok de ledelsen 1-0. Herrene fikk like etter muligheten i overtall og der fant Gustav Karlsson veien til nettmaskene med sitt 13. mål for sesongen (ass. Axel Wallgren). De neste minuttene var relativt jevnspilte. Herrene hadde mest ball og flest sjanser, men hjemmelaget var på ingen måte ufarlige de gangene de angrep. Mot slutten av perioden fikk Vålerenga også tildelt et straffeslag, muligens noe billig, men uansett så resulterte det i at de tok ledelsen tilbake. Lagene gikk dermed til pause på stillingen 2-1.

2. periode står nok fort igjen som en av de svakeste periodene på svært mange sesonger for herrene. Vålerenga vant perioden hele 5-0, og herrene var langt unna det man kan forvente denne perioden. Vålerenga vant også skuddstatistikken 12-4, så her var det svært lite positivt å ta med seg før de siste 20 minuttene…

Sen sluttspurt

Med seks mål å hente opp var det nærmest utenkelig med et comeback i denne kampen. Det lille som var igjen av håp forsvant nok også da hjemmelaget økte til 8-1 allerede etter 1:39 av perioden. Herrene våknet litt til live igjen utover i perioden og reduserte først til 8-2 ved Axel Wallgren (ass. Gustav Karlsson) før Kjetil Bratland scoret tre ganger i løpet av kun sju minutter!

Stillingen var da 8-5 og det gjenstod fortsatt over fem minutter å spille. Herrene fortsatte i jakten på ytterligere reduseringer, men kom aldri nærmere enn tre mål. I stedet la Vålerenga på til 9-5 og 10-5 i tomt bur helt på tampen av oppgjøret. Dermed endte det til slutt med et stygt tap for herrene mot nykommerne i Eliteserien. Dette er første gang herrene taper for et nyopprykket lag siden man tapte 3-2 mot Haugerud i Haugerudhallen i sesongen 2016-17.

VÅKNET FOR SENT: Herrene reduserte fire ganger i 3. periode. Foto: Tor Anders Dalland

To uker til neste kamp

Med tapet mot Vålerenga står herrene med elleve poeng etter ni spilte kamper. Det holder til en 7. plass på tabellen før man nå går inn i en periode uten kamper. Neste kamp spilles nemlig først mandag 18. november mot NOR 92 i Mjøndalshallen. NOR 92 har startet sesongen solid og befinner seg i skrivende stund på 5. plass. Det blir med andre ord en ny tøff utfordring for herrene, men likefullt en kamp man har gode muligheter til å plukke poeng.

← Bunnsolid kamp i Mjøndalshallen!   |   Uheldige minutter i 2. periode ble avgjørende →