Vant etter straffer i Rolvsøyhallen!

Søndag ettermiddag tok herrene turen til Rolvsøyhallen for kamp mot Fredrikstad. Dette er en motstander herrene har spilt tette kamper mot de siste sesongene, og det var mye som tydet på et nytt spennende oppgjør mellom lagene denne søndagen.

ROLVSØYHALLEN — Fredrikstad – Gjelleråsen 4-5 (1-2, 1-1, 2-1, 0-1) etter straffer

Det ble som ventet en tett og jevn kamp i Østfold. Herrene fikk en god start på kampen da Jonas Neskvern scoret allerede etter 50 sekunder (ass. Audun Hovin). Stillingen holdt seg en god stund utover i perioden før hjemmelaget etter hvert utlignet noe heldig. Et par minutter etter scoringen fikk herrene muligheten i overtall og den tok man godt vare på da Kjetil Bratland fant veien til nettmaskene og dermed ledelse 2-1 til pause (ass. Mads Rongsjord).

I begynnelsen av 2. periode var det Fredrikstad som fikk muligheten i spill 5 mot 4. Herrene holdt lenge unna, men til slutt var det et skudd fra distanse som snek seg forbi målvakt Tommy Fjeldaas og dermed utligning til 2-2. Herrene klarte nok en gang å svare raskt og kun to minutter senere var man tilbake i ledelsen etter et langskudd fra kaptein Christian Kragerud. Resten av perioden endte uten scoringer, så herrene ledet dermed 3-2 før de siste 20 minuttene.

Herrene klarte å holde på ledelsen i nesten halve 3. periode, men etter 9:52 av perioden utlignet hjemmelaget for tredje gang i kampen. Spillet bølget frem og tilbake, og etter 13:58 tok Fredrikstad ledelsen for første gang i kampen. En mental kalddusj for herrene som hadde ledet store deler av oppgjøret, men det var heldigvis ikke over riktig enda. For med 4:08 kriget Audun Hovin inn utligningen til 4-4 (ass. Gustav Karlsson), før herrene fikk muligheten i overtall halvminuttet senere. Overtallspillet satt ikke helt, og dermed forble stillingen 4-4. Det siste som var igjen av kampen ebbet ut i uavgjort, så kampen gikk dermed til straffeslag.

Maraton av en straffekonk

Siden det ble innført straffeslag ved uavgjorte seriekamper i forkant av sesongen 2015-16 har herrene hatt en svært god statistikk. Før søndagens kamp stod man med fem seire og kun ett tap etter straffer. Forrige sesong vant man samtlige tre straffekonkurranser, så håpet om å ta med seg ekstrapoenget hjem var absolutt til stede.

REDDET 12 AV 16 STRAFFER: Tommy Fjeldaas.

Herrene havnet bakpå tidlig i straffekonken, men hentet seg inn slik at det stod 2-2 når lagene hadde tatt fem straffer hver. Dermed gikk det videre til én og én runde, men også her fulgte lagene hverandre tett. Begge målvaktene så ut til å ha et mentalt overtak på straffeskytterne en lang periode før Mads Rongsjord til slutt klarte å overliste hjemmelagets målvakt i runde 16. Tommy Fjeldaas fulgte så opp med å redde Fredrikstad sitt 16. forsøk og dermed kunne herrene ta med seg ekstrapoenget hjem til Nittedal!

Nye bortekamper venter

Med to poeng i Rolvsøyhallen står herrene nå med elleve poeng etter sju spilte kamper. Det holder i skrivende stund til en 5. plass på tabellen, men det er svært tett rundt midten av tabellen så mye kan skje de neste kampene. Allerede på onsdag tar man turen til Rommenhallen for kamp mot tabellnabo Sveiva, før man på søndag stifter bekjentskap med Vålerenga i Teglverkshallen for første gang i Eliteserien!

← Uheldige minutter i 2. periode ble avgjørende   |   Nedtur mot Tunet →