J15 fikk sølv i NM-finalen

[/av_slide_full]
[/av_slideshow_full]

Publisert 07.04.19 | Jonas Neskvern

Denne helgen har NM-finalene i samtlige klasser blitt spilt i Kongstenhallen, Fredrikstad. Etter at finalene i både 2017 og 2018 har gått uten innslag fra Gjelleråsen var det derfor gledelig at Jenter 15-laget spilte seg frem til finalen denne sesongen.

Les også: J15 er klare for NM-finale!

Denne kampen var den siste av totalt sju finaler denne helgen, men likevel hadde det møtt opp hele 190 tilskuere for å se kampen. Kampen startet jevnspilt med sjanser begge veier, men det var likevel Tunet som tok ledelsen 1-0 allerede etter 3:36. Utover i perioden tok Tunet gradvis over det meste av banespillet og etter 12:15 kom også 2-0-scoringen. Resten av perioden forble målløs, og til tross for at Tunet hadde overtaket så var det fortsatt muligheter for Gjelleråsen til å snu dette!

I 2. periode tok det kun 1:45 før Tunet økte ledelsen til 3-0. Minuttet senere kom også 4-0, og nå så det veldig vanskelig ut for Gjelleråsen. Jentene hadde imidlertid ikke gitt opp håpet og spilte seg kraftig opp utover i perioden. Etter 8:35 kom også reduseringen da en lang ball fra Julie Kværnerud fant veien til nettmaskene. Gjelleråsen var nå for fullt med i kampen spillemessig, men Tunet var svært effektive foran mål og økte ledelsen til både 5-1 og 6-1 før pause.

Med fem mål bak var det naturlig nok et vanskelig, nærmest umulig, utgangspunkt for Gjelleråsen. Etter 5:17 reduserte imidlertid Nora Milly Bangsund til 2-6 før Marte Pedersen skapte ny spenning i kampen med redusering til 3-6 etter 6:20 av perioden. Gjelleråsen hadde nå et massivt trykk mot Tunet-målet og etter 9:36 scoret Marte Pedersen igjen slik at jentene nå kun var to mål bak med over ti minutter igjen å spille. Jentene viste nå for alvor hvorfor de har gått hele veien til denne finalen, og spenningen i kampen var nå tilbake. Dessverre klarte man ikke å få inn den femte scoringen, og da Tunet fikk straffeslag etter 15:57 ble det enda vanskeligere. Tunet scoret sikkert på straffeslaget og dermed stod det nå 4-7 med kun fire minutter igjen å spille. Resten av kampen endte uten scoringer og dermed var det Tunet som kunne slippe jubelen løs som vinnere av Jenter 15-finalen.

Til tross for at det endte med tap må vi likevel gratulere både spillere og støtteapparatet med velfortjente sølvmedaljer. Laget har stort sett kjempet i toppen i alle turneringer gjennom hele sesongen og gikk også ubeseiret gjennom NM-puljespillet forrige helg. Totalt sett ble det en fin avslutning på sesongen for både jentene og klubben med NM-finale, og vi satser også neste sesong på å se noen av klubbens lag i aksjon under finalehelgen!
[/av_textblock]

← Stine Flatland og Mari Kristiansen tatt ut til landslagssamling!   |   J15 er klare for NM-finale! →