Før kampen lørdag!

Harstad har hatt en vanskelig innledning på sesongen med tre strake tap. Akerselva (3-11), Sarpsborg (2-4) og Sandnes (1-11) har samtlige ikke vært særlig innbydende mot nykommerne fra nord. Laget har vært oppe i Eliteserien fem sesonger tidligere (04/05, 05/06, 07/08, 08/09 og 09/10) best gikk det sesongen 08/09 med en 9.plass. Ellers har laget de ti seneste sesongene vært det beste laget i Nord-Norge.

Interessante spillere er (spillende) trener Ali Pekkala og latviske Marcis Berzins. Ellers er det Mika Heikurainen som gjort flest mål på laget, fire av de seks som har blitt produsert inntil nå.

Harstad pleier å spille sine hjemmekamper kl 14. Til vanlig blir det litt vanskelig da lagene er framme i Harstad rundt 12 og drar rett til kamp via hotellet. Vi er heldige nok til at Harstad var nødt til å utsette kampen noen timer grunnet fotballcup. Det gir oss god tid til å bli installert på hotellet, ta en promenade og spise lunsj før vi tar oss an kampen.

Det er alltid litt fristende å se på tidligere kamper for å prøve å danne seg en oppfatning om motstanden. For våres del går det dog på at fortsette å gjøre ting riktig, opprettholde spillet vårt og true med det vi er gode til, teknikk og tempo.

Det som muligens ligger litt i bakhode vårt og kan bli forstyrrende er at vi, dersom vi vinner kampen, går opp i serieledning. Det er selvfølgelig litt fengende, men vi må ikke bli opptatt av det. Vi har en tydelig oppgave og et tydelig mål – vinne kampen.

Treningene i løpet av uken har sett greit ut. Litt labert tempo på tirsdagen, men god fart på bein og ball på gårsdagens økt. Vi har en trening igjen, i kveld, før vi tar oss til Gardermoen tidlig på lørdag morgen. I vanlig orden skal det avgjøres hvilke som blir hedret med line-up i Harstadhallen. Siste kamp var det de røde med kaptein Norstrøm som gikk av med seier. Tidligere har rekke til Stokland (svart) to strake og premieren ble vunnet av de gule, ledet av Olav Falkeid.

Vi gleder oss til turen og håper på fremgang!

Samuel Rosenkvist
trener, herrer elite