Alltid like godt å slå Sveiva !

Lørdag var det klart for første av tre nabooppgjør mot Sveiva i årets serie G17-elite, og gjennom årenes løp har vi hatt en overveldende positiv statistikk når det gjelder 96 gutta, mens 97 gutta har hatt det litt kjervere i tidlige år men hadde 2 av 2 i fjorårets serie  G15.  Det er alltid spennende kamper disse klubbene imellom, og det ligger mye prestisje og følelser i disse nabooppgjørene og så også denne gang.  Vanlig oppladning – ikke noen grunn til å endre på det!  Gåtur, boomblaster, mye prat og oppgiring i garderoben og selvfølgelig en stor dose taktikkprat.  Gutta sier de er «punche» ,  hva nå det betyr ? ! ?

Vi starter med 2 rekker og under minuttet har gått når Sveiva får frislag.  Irriterende da dette ble en velkjente variant hvor spiller går inn i slottet som om han har ballen med seg, mens den blir spilt motsatt og vips – fri bane!  Heldigvis utligner vi etter 40 sek. ved Mikkel, og vi får da ro i rekkene og begynner å spille vårt spill.  Perioden er svært tett med få målsjanser og Tommy bidrar sterkt med en feberredning som gjør at vi ikke ligger under til første pause.

2. periode fortsetter som 1. sluttet – jevnt!  Dog med noen flere sjanser til oss enn Sveiva, og det blir vill jubel på banen og benken når Edvin fører GIF i ledelsen etter ca. 8 min. spilt.  Fortjent !  GIF er nå det førende laget men så skjer det motsatte av 1. periode da Sveiva utligner allerede etter 16 sekunder.  Coach Hansen velger nå å sette inn en tredje rekke for å bryte mønsteret litt og for å skape mer uro hos Sveiva med litt andre spillertyper.  Etter halvspilt periode får vi utvisning for ulovlig dytt og synes den er litt hardt idømt.  Vel vel, dømt er dømt!  GIF spiller glimrende i undertallet og Sveiva får ikke til så mye.  Så kommer det som måtte komme!  Måltyven Anders setter 2-3 til GIF med et vakkert håndleddskudd ca. 5 meter inn på Sveivas banehalvdel, servitør Martin.  Godt å se den finne nettmaskene etter noen tidligere mislykkede forsøk.  Vi er fornøyde med å være i ledelsen etter 2 perioder, men kampen er ikke slutt og i garderoben lover gutta flere «kasser» i 3. periode.

Klart svar på dette kommer allerede etter knappe 2 minutter av 3. periode, da Mikkel setter sin andre for dagen med lekkert pass fra Olav.  Deretter får vi tildelt 2 utvisninger etter hverandre hvor den ene er litt uforståelig da begge lags spillere går likt inn i takling ved vantet.  GIFs spiller går tapende ut og får en tominutter for ulovlig dytt.  Forståelig har vi nok med å forsvare oss i disse minuttene og Tommy redder mesterlig og har flere klasseredninger .  Men så skjer det som av og til skjer!  Sveiva reduserer så fort vi er blitt fulltallige.  Sett den før?!  Klassisk!!  Men selv dette knekker oss ikke og vi kjører på videre.  Når da Eivind fyrer fra sin favorittposisjon med slagskudd fra midtstreken, er det deilig å se ballen fyke inn bak Sveivas keeper.  To mål foran nå og passet kom fra Limo.  Akkurat fra denne distansen bruker ballen å gå i en slik bue at den så vidt stryker benet til keepern og går inn.  Et par minutter senere er Anders igjen på plass og setter også sin andre for dagen.  Med kun 2 1/2 minutt igjen av kampen ligger vi foran 3-6.  Selv ikke med en dobbeltutvisning til oss får oss ut av fatning.  Vi forsvarer oss med nebb og klør med 3 mot Sveivas 6 spillere, og bare uflaks gjør at ballen til slutt triller over streken.  Sluttsignalet lyder og vi vinner velfortjent 4-6 over Sveiva i Rommenhallen i dag.

Jeg synes vi var gode i dag, og det fine er at jeg vet at vi har enda mer å gå på.  Dette lover godt videre utover sesongen.  Feilpasningene i forsvar var luket bort, vi skjøt ikke i utide og stort sett når vi skulle.  Ingen i Norge slår oss på moral, fokus, ærgjerrighet når vi virkellig vil vinne over 3 x 20 minutter.  Sveiva var også gode i dag og de er lenge med i kampen.  Spesielt er deres 1. rekke som virkelig utfordrer oss.  Jeg har ikke for vane med å utrope noen BB, men kampen i dag kommer vi ikke utenom Tommy som storspiller i målet.  Han var skillelig «punch» og hadde flere redninger av høy klasse.  Med landslagsjefen og den nye landslagstreneren U19 på tribunen, er det vel bare for Tommy å bli booket inn med en gang til neste landslagsamling  vil jeg mene.  Til slutt!  Vi får 5 tominuttere  mot Sveivas 0 og det er slett ikke bra!  Men til tross for 4 utvisninger i 3. periode vinner vi perioden 2-3 og det står det respekt av mot en av våre største utfordrere til NM tittelen denne sesongen.

Sveiva –  GIF Fighters:  4-6    (1-1) (1-2) (2-3)    Skudd:  17-21   (3-5) (4-8) (10-8)

00.42       1-0
01.26       1-1      Mikkel
28.14       1-2      Edvin