Sportssjefen informerer..

Da er vi inne i en hektisk tid med å få de siste brikkene på plass i årets «puslespill» rundt lag og støtteapparat. På bakgrunn av klubbens langsiktige bevisste satsing på unge spillere i en årrekke ga dette en fantastisk effekt med Norgesmestre i G15-17 og 19 under fjorårets serie.. Tusen takk til ALLE som har støttet disse lagene i deres ferd mot «toppen». Uten dere fungerer ingen klubber.

Det å drive eliteidrett er en nødvendighet for en så stor klubb som GIF Fighters. Dette for at de kommende spillerne har noe å se opp til, og en arena der vi forvalter de beste talentene i klubben. Derfor ga fjorårets suksess oss en del utfordringer og satte store krav til oss som skal forvalte det spillere og trenere/støtteapparat i yngres avdeling har skapt over en årrekke.

Undertegnede og styret har hele tiden vært klar i vår filosofi om at det vi i år må «rydde» plass til yngre spillere, og vi har lagt en treårsplan der unge spillere får en arena der de kan vokse via sine respektive 15-17 og 19 lag til vårt andrelag i andre divisjon som vil bli en matchingsarena for de yngste spillerne. Derfra går de til en ambuleringsordning å trener med a-laget.

Her gjelder regelen, er du god nok, har de rette verdiene og er treningsvillig får du kontrakt med elite uansett alder!! Dette setter store krav til oss i elite for å forvalte både menneskene og talentene på riktig måte.

Når det gjelder elitetroppen betyr dette at en del profilerte spillere og fjorårets trenere valgte å prioritere annerledes. Det ligger ingen dramatikk i dette, men det har vært en konstruktiv prosess der våre veier har skiltes på en verdig og ryddig måte.

Så begynte jobben med å finn en ny trener, og «legenden» Robin Mattsson kom opp med et aktuelt navn som styret og undertegnede sjekket nærmere. Dette viste seg å være Samuel Rosenkvist som det ligger en egen profil og historikk på her på hjemmesiden vår. I mitt daglige virke så lever jeg av å bygge organisasjoner og bygge team. Mitt første møte med Samuel ble 100%. Fantastiske pedagogiske egenskaper paret med innebandykompetanse og forståelse som er unik. Hans bakgrunn som lærer er heller ingen bakdel når du skal forvalte ungdommer. Da vi etter hvert kom til enighet, falt valget på assistenttrener veldig tidlig på Tobbe, som er en anerkjent spiller i norsk eliteserie, samtidig som han har trent årets G19 til NM. Han er også en av spillerne som alle i laget har et forhold til. Tobbe er en person hele GIF kan stå inne for, og gjør og har gjort en kjempejobb for klubben!!

Disse to personene danner derfor i år det nye trenerteamet, og jeg kan med stolthet konstatere etter tilbakemeldinger fra spillere og alle som omgår disse gutta…. DETTE blir veldig morsomt, og på sikt vil denne satsingen totalt sett gi oss det vi er ute etter helt til slutt, seriemesterskap og NM gull i elitedivisjonen.

Til alle i og rundt laget: Gutta, jeg har troen på dere, men husk ordet tålmodighet…. Roma ble ikke bygget på én dag.

Med beste sportslige hilsninger

Jonny Aas