Tilbakeblikk på 2017 – Del 2

[/av_slide_full]
[/av_slideshow_full]

02.01.18 | av Jonas Neskvern

Etter at sesongen 2016-17 ble avsluttet i mars ventet rundt seks måneder uten tellende kamper for herrene. I denne perioden ble det klart at Andreas og Olav Falkeid tok steget videre til svenske Team Thorengruppen/Umeå City IBK etter sommeren. Det ble det også klart at Mats Steinseth, Henrik Bredli, Mikkel Lindblad og Petter Bjerkelund ikke ble med videre til sesongen 2017-18.

Blant de nye spillerne i laget er Mads Rongsjord, som kom tilbake til GIF etter to sesonger i Akerselva. I tillegg til Mads ble Petter Ulven hentet fra Sveiva. Daniel Johansen, Kasper Styffe og Sander Windelstad er også nye spillere i A-lagstroppen denne sesongen. Det samme er målvakt Tommy Fjeldaas, selv om han var med for to sesonger siden også.

I slutten av august deltok herrene i Kallsta Open i Karlstad som en del av forberedelsene til seriestarten. Turneringen startet med seire over Nacka Wallenstam og Hagfors, før det ble tap mot Skoghalls i siste kamp i gruppespillet. GIF endte dermed på 2. plass i gruppa, og var klare for utslagsrundene. Der ble det som ventet for tøft mot Karlstad i kvartfinalen med sifrene 12-3.

I september måned startet sesongen med tre kamper. Første motstander var Haugerud i Lihallen, og herrene vant denne kampen 7-2. Deretter ble Bækkelaget slått hele 10-1 før det ble tap mot Akerselva i månedens siste kamp. Tommy Midtsveen gjorde hele 12 poeng (2+10) denne måneden, mens Anders Mellum scoret 7 mål.

Oktober ble en veldig tøff måned med tap for topplagene Sveiva, Tunet og Greåker. Herrene var riktignok svært nære poeng mot Tunet, men fire baklengsmål i sluttminuttene gjorde at Tunet til slutt vant 10-6. I denne måneden var det Eivind Brandeggen som produserte best offensivt med 4 poeng (2+2).

I november ble det spilt fire kamper, der tre av dem var hjemme i Lihallen. Den første kampen endte med et surt ettmålstap mot Fredrikstad, før Grei ventet i Apalløkka kampen etter. Der ledet herrene 2-1 etter 2. periode, og vant til slutt hele 9-1 etter sju scoringer i 3. periode. Etter kampen ble Thomas Zaal klar for GIF, og han debuterte allerede i neste kamp mot Sarpsborg. Denne kampen endte dessverre med tap, og det ble også utfallet mot Slevik fire dager senere. I denne måneden gjorde Erlend Bjerknes 8 poeng (6+2).

Herrene gikk inn i desember med ni poeng etter ti spilte kamper, og trengte en sterk avslutning på året for å klatre opp blant de åtte beste lagene. Første kamp denne måneden var borte mot Sandnes, en motstander GIF aldri før hadde tapt for. Herrene lå her under 2-4 med fem minutter igjen å spille, men en fantastisk snuoperasjon gjorde at de til slutt vant kampen 5-4. I årets siste kamp ble Haugerud slått 6-5 på bortebane, og herrene kunne dermed ta juleferie på 7. plass med 15 poeng. En god avslutning på året bidro dermed til at herrene nå er i god posisjon med tanke på en plass i sluttspillet.

2017 endte med 11 seire og 16 tap. I løpet av disse 27 kampene gjorde 23 spillere poeng, og du kan se hele poengoversikten for 2017 her:

[/av_textblock]

← Gothia Cup starter i morgen   |   Tilbakeblikk på 2017 – Del 1 →